HISTORY
26172
page-template-default,page,page-id-26172,wp-custom-logo,stockholm-core-2.4,select-theme-ver-9.6.1,ajax_fade,page_not_loaded,no_animation_on_touch,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive

HISTORY / Desolaat // Nouveau Cirque.

/ Desolaat, Schilderij, olieverf op linnen, 100 x 80 cm (Casalabate, Apulië)

Een uitgangspunt als deze (vakantie)woningen aan zee, vind je (helaas) niet zmaar/zoveel, het zijn toevalstreffers, vastgelegd en meegenomen naar huis om te gebruiken voor een schilderij. De schilder-mogelijkheden worden overigens direct herkend, gezien en ervaren, het onderwerp tekent zich al in sfeer, en in licht, kleur, ruimte, de twee layers in het werk(en). Ik maak dan schetsen (meest door het nemen van veel foto’s, onder diverse standpunten, hoeken en belichtingen; de digitale camera als het moderne schetsboek): ’ Kijk, als je tekent zie je meer!’ Bij het gebruik van foto’s wordt dit materiaal op de computer opnieuw bekeken en beleeft, komt tot leven en groeit verder uit tot een idee/concept voor het beeld, uitgangspunt van het schilderij. Beeldende middelen zijn daarbij computerbewerkingen en prints, collage en bewerkingen, tekenen en schetsen.

// Nouveau Cirque, Schilderij, olieverf op linnen, 120 x 120 cm (Moderne Kathedralen, Gent)

Goede uitgangspunten zijn essentieel en vaak bij toeval gevonden, zoals hier n.a.v. een artikel in de Volkskrant (Reportage, Exposeren op een magische locatie, oktober 2009), de tentoonstelling van Stephan Vanfleteren in het voormalige Wintercircus, ook Nieuw Circus of garage-Mahy genoemd, in Gent. Op (zoek) naar het Nouveau Cirque, . . . !